Általános Szerződési Feltételek
I. Általános szabályok, jótállási szabályok helyszíni (bolti) vásárlás esetén
- A jelen szerződés feltételei kizárólag azon fogyasztóra [2013. évi V. törvény 8:1§ (1) 3. pont] alkalmazhatók (a továbbiakban: Fogyasztó), amelyekben a BOVITO Computers Számítástechnikai, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft (telephely: 1214 Budapest, Völgy utca 45., tel. 278–0954, cégjegyzék szám: 01-09-676717, adószám: 11786630-2-43, a továbbiakban: Bovito Kft. vagy Forgalmazó) forgalmazóként [1997. évi CLV. tv. 2. § d) pont] vesz részt. Viszonteladói ügyletekre vonatkozó szabályokat az eseti írásbeli megállapodások rendezik. Megtekintésre vagy próbára vételnek helye a fogyasztói szerződések körében, ettől eltérő, kifejezett, írásbeli rendelkezés hiányában nincs.
Jótállás
Bovito Kft. az általa forgalmazott egyes termékekre a hatályos jogszabályok alapján jótállást vállal, ami azt jelenti, hogy a jótállási időtartamon belül a termék kifogástalanul működik. A hatályos jogszabály alapján a 10 000 forintnál nagyobb, de 100 000 forintot nem meghaladó vételárú (151/2003 számú kormányrendelet mellékletében felsorolt) termékekre 12 havi jótállást, a 100 000 és 250 000 forint közötti vételárú termékekre 24 havi jótállást, valamint a 250 000 forint feletti vételárú termékekre 36 havi jótállást vállalunk. 10000 forintnál kisebb összegért értékesített termékekre abban az esetben vállalunk jótállást, ha a gyártó az adott termékkel kapcsolatban önkéntesen biztosítja azt. A jótállás a jogosultnak a törvényből eredő jogait nem érinti. A fenti jótállási szabályok új termékekre vonatkoznak.
A gyártó által – a jogszabály által előírt, kötelezően biztosítandó jótálláson túlmenően – vállalt önkéntes kiegészítő jótállás feltételeit az adott termék gyártója határozza meg. A jótállást szabályozó, nem kötelezően alkalmazandó jogszabályi rendelkezések így e körben nem alkalmazandók. Ezen típusú gyártói jótállás általában "korlátozott, vagy önkéntes jótállásként" kerül megjelölésre. A jótállás időtartama (jogszabály szerinti, valamint ezen felül az esetleges önkéntes jótállás teljes időtartama) a jótállási jegyen (Garancialapon), együttesen szerepel.
Szavatosság
A Bovito Kft. szavatolja, hogy az általa forgalmazott termékeket eladáskor hibátlan állapotban adja át a vásárlónak, azaz a készülék a teljesítés időpontjában megfelel a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.
Tartós fogyasztási cikkekre 2 év az elévülési és 3 év a jogvesztő határidő a szavatossági igények érvényesítésére, míg egyéb új termék esetén 2 éven belül érvényesíthető szavatossági igény. Szavatossági igény a vásárlást igazoló bizonylattal érvényesíthető.
Fogyasztói szerződés esetén szavatossági igény érvényesítésekor - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelően - a termék kézhezvételtől számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén a forgalmazónak kell bizonyítani, hogy az átadáskor a termék hibátlan volt, nem volt rejtett hibája, a meghibásodás a fogyasztó nem rendeltetésszerű használatának eredménye, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegéve összeegyeztethetetlen.
- A vásárlást, illetve a Bovito Kft. általi üzembe helyezést követő harmadik napon belül a fogyasztó kérheti a tartós fogyasztási cikknek minősülő (a 151/2003 Korm. számú kormányrendelet mellékletében felsorolt, 10000 forintnál magasabb vételárú) termék kicserélését, valamennyi, a termékkel együtt átvett alkatrész, tartozék, irat, dokumentáció, csomagolás és egyéb kellék visszaszolgáltatása és a vásárlást igazoló számla vagy nyugta ellenében. Ha a hiba oka a fogyasztói szerződés teljesítése után keletkezett, a Bovito Kft. jótállási kötelezettsége arra nem terjed ki. A vásárlást követő hat hónapon belül jelzett jótállási igényekre ellenbizonyításig vélelmezett, hogy a hiba a teljesítéskor már létezett. Amennyiben a vásárlástól számított három napon belül a Fogyasztó olyan hiba alapján kéri a termék kicserélését, mely nem rendeltetésszerű üzembe helyezés vagy használat következménye, akkor az a Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6: 158 § bekezdés alapján megtagadható.
A vásárlást követő harmadik napon túl a fogyasztó a termék kijavítását vagy kicserélését kérheti. A szerződéstől való elállásnak csak ezek megtagadása vagy meghiúsulása esetén lehet helye. Nincs helye elállásnak jelentéktelen hiba miatt. Kellékszavatossági igénye alapján a Fogyasztó választása szerint a) kijavítást vagy kicserélést igényelhet, amelyet a Bovito Kft. az áru tulajdonságaira figyelemmel törekszik 15 napon belül teljesíteni, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a Forgalmazónak – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy b) az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a Forgalmazó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a Forgalmazó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének nem tud eleget tenni, vagy ha a Fogyasztó a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. [Ptk. 6: 159 § (2) bekezdés] Ha a javítási idő a 15 napot meghaladja, akkor Bovito Kft. a fogyasztót legkésőbb a 15. napon tájékoztatni köteles a javítás várható időtartamáról. A tájékoztatás történhet elektronikus úton is, ha ehhez a fogyasztó előzetesen hozzájárult.
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során Bovito Kft. részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában Bovito Kft. köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a vételárat 8 napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított harmincadik napig nem kerül sor, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában – a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a vételárat a harmincnapos kijavítási határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában -, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs lehetőség, a vállalkozás a vételárat 8 napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
- A Bovito Kft. által forgalmazott valamennyi termékre kizárólag a vásárláskor kapott számla, nyugta vagy, ha a számlán vagy a jótállási jegyen (garancialapon) Bovito Kft. azt külön feltüntette, a gyártó saját jótállási jegyének felmutatásával érvényesíthető jótállási igény, amelynek mértéke semmilyen esetben sem terjedhet túl a termék számlával igazolt értékén. A fenti dokumentumok legalább egyikének megléte szükséges az ügyintézéshez.
- Szoftverek: A Bovito Kft. által forgalmazott szoftver termékekre nézve minden esetben az adott szoftver végfelhasználói licensz-szerződése irányadó, a szavatossági igények tekintetében is. A Bovito Kft. szavatossági helytállást szoftverek vonatkozásában csak a telepítésre vállal, amennyiben az a Bovito Kft. által elvégzett üzembe helyezés részét képezte. A Fogyasztó által telepített és karbantartott operációs rendszerek, illetve szoftverek okozta hibák esetében a jótállási igény érvényesítése kizárt. Nem rendeltetésszerű használat (pl. vírus- vagy kéretlen programok okozta meghibásodás, vagy egyéb szoftver-, szoftverösszetevő installálásából, vagy eltávolításából eredő meghibásodás, szoftverbeállítások módosítása, stb.) esetén a Bovito Kft. a jótállási igényt visszautasítja. A Bovito Kft. nem garantálja továbbá, hogy a szoftver funkciói megfelelnek a fogyasztó igényeinek, illetve hogy a szoftver működése zavartalan illetve hibamentes lesz. A Bovito Kft. kizárólag a jogszerű beszerzést számlával, vagy, a nem kereskedelmi szoftverek esetében, más módon igazolt szoftverek telepítését vállalja. A jelen szerződési feltételek további pontjaiban termék alatt – ezzel ellentétes kifejezett kikötés hiányában – kizárólagosan hardver terméket kell érteni.
- Adathordozók, adatok: Kizárt a jótállási igény érvényesítése a forgalmazott adathordozókon tárolt adatok vonatkozásában. Az adathordozókon tárolt adatok biztonsága, az adatmentés a Fogyasztó felelőssége. Elővigyázatosságból adatairól rendszeresen biztonsági másolatot kell készítenie. Mielőtt a hibás terméket jótállási szolgáltatás elvégzése céljából leadja, – amennyiben ezt a termék állapota lehetővé teszi – külön biztonsági másolatot kell készítenie a termék adattárolóján lévő tartalomról, le kell törölnie róla minden személyes adatot, és ki kell iktatnia minden biztonsági jelszót. Előfordulhat, hogy a jótállási szolgáltatás elvégzése során a termék adattárolója törlésre, vagy cserére kerül. A jótállási szolgáltatás elvégzését követően a visszakapott terméknek vagy a helyette kapott csereterméknek a konfigurációja meg fog egyezni a termék eredeti értékesítés időpontjában fennálló konfigurációjával, leszámítva az esetlegesen alkalmazandó frissítéseket. A Fogyasztó felelős minden egyéb szoftverprogram, adat és információ újratelepítéséért. Az egyéb szoftverprogramok, adatok és információk helyreállítására és újratelepítésére nem vonatkozik a jótállás.
Jótállási igény érvényesítését kizáró egyes tényállások:
- A termék nem rendeltetésszerű használatából eredő károkért a Bovito Kft. felelőssége kizárt, jótállási igény ezen esetekben nem érvényesíthető. Nem rendeltetésszerű használatnak minősül például:
- a terméknek nem a használati feltételekben leírtak szerinti használata;
- amennyiben a terméken az igény érvényesítésekor fizikai sérülés, törés, vagy égésnyom található, abban az esetben is, ha a hiba látszólag nem függ össze a sérüléssel;
- a termék csatlakozója kitört vagy sérült;
- a termék kábele láthatóan megtört, vagy elszakadt;
- a terméket folyadék, vagy egyéb vegyi anyag érte, kivéve, ha a specifikációban, használati útmutatóban, ez kifejezetten engedélyezett;
- Kizárja a jótállási igény érvényesítését, ha eltávolították, olvashatatlanná tették, vagy módosították a termék bármely sorozatszámát;
- Kizárja a jótállási igény érvényesítését továbbá a termék nem szakszerű üzembe helyezése (szakszerű üzembe helyezés a garancialap megfelelő rovatában rögzített, szakember általi üzembe helyezés, szerelés vagy egyéb módosítás);
- Kizárja a jótállási igény érvényesítését, ha a termékeken szakszerűtlen javítási, szerelési próbálkozásra utaló nyomok, vagy sérülések találhatók. (Javítási munkákat csak a Forgalmazó által erre felhatalmazott szakszervizek, szakemberek végezhetnek, amit adott esetben számlával is igazoltatni kell.);
- Jótállási igény nem érvényesíthető nem a gyártó által szolgáltatott vagy jóváhagyott szoftver, adathordozó, alkatrész, tartozék vagy kellékanyag használata esetén;
- Kizárja a jótállási igény érvényesítését a hardver vagy szoftver inkompatibilitásából eredő probléma;
- Vis maior (elemi kár – villámcsapás, beázás stb.) esetére Bovito Kft. jótállási és egyéb felelőssége nem áll fenn;
- A forgalmazott termékeink valamely elképzelt feladatra való alkalmatlansága, illetve az ezzel kapcsolatos vevői elégedetlenség nem tartozik a jótállási kötelezettségek körébe;
- A jótállás nem vonatkozik elhasználódó részekre, például akkumulátorokra és olyan védőbevonatokra, amelyek idővel rendeltetésük szerint elkopnak, kivéve azt az esetet, ha a hiba anyag- vagy gyártási hiba következménye.
- Amennyiben Fogyasztó a vásárlást követően a vásárolt terméken az (5/A) vagy (5/B) pontokban ismertetett – eredendően gyártási-, anyag-, csomagolási vagy szállítási hibára visszavezethető – hibákat észlel, köteles 7 napon belül Bovito Kft.-nek telefonon, írásban, vagy személyesen jelezni. Ezen esetben – feltéve, hogy a hiba az előbb ismertetett okokra vezethető vissza – Bovito Kft. termék cseréjét, vagy a vételár visszafizetését nem utasítja vissza.
Helyszín, kényelmetlenségek: A tíz kilogrammnál könnyebb, nem rögzített bekötésű berendezések esetében a jótállás érvényesítésének helye a Bovito Kft. telephelye. A kötelező jótállás alá tartozó termékek esetében ugyanakkor a fogyasztó a kijavítás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. Nem számít jelentős kényelmetlenségnek, ha a termék használatát a javítás ideje alatt a fogyasztónak nélkülözni kell. Ezen időtartamra Bovito Kft. nem köteles cserekészüléket biztosítani. Nem számít továbbá jelentős kényelmetlenségnek, amennyiben a termék a jótállási idő alatt egynél több, de maximum 3 alkalommal hibásodik meg. Javításra a terméket Bovito Kft. elismervény ellenében veszi át (Átvételi lap). Az elismervényen feltünteti a Fogyasztó nevét és elérhetőségét, a termék azonosításához szükséges adatokat, illetve az áru átvételének idejét. A javított vagy kicserélt termék átvételéről a Fogyasztót minden esetben haladéktalanul értesíti. A Fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a Bovito Kft.-vel közölni. Fogyasztó és Forgalmazó közötti szerződés esetén a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó felelős. [Ptk. 6: 162 §.]
A kijavított vagy kicserélt terméknek az értesítés elküldésétől számított, 15 naptári napot meghaladó késedelemmel történő átvétele esetén Bovito Kft. naponta bruttó 200,-Ft , azaz kettőszáz forint összegű tárolási költséget érvényesíthet. 180 napot meghaladó átvételi késedelem esetén Bovito Kft. jogosult az eszköz szabad piacon történő értékesítésére, vagy megsemmisitésére. Az értékesítésből befolyt vételárral Bovito Kft. a felelős őrzés szabályai szerint köteles elszámolni Fogyasztó felé azzal, hogy a tárolási díjat jogosult abból levonni. A termék megsemmisítése esetén a megrendelő semmilyen igénnyel nem élhet Bovito Kft.-vel szemben.
A Forgalmazó mentesül a hibás teljesítés jogkövetkezményei alól, ha a hiba a Fogyasztó által adott
- anyag alkalmatlanságára vagy hibájára;
- adat hiányosságára vagy hibájára; vagy
- utasítás célszerűtlenségére vagy szakszerűtlenségére
- A nyomtató kellékek nem tartoznak a jogszabály szerint jótállási kötelezettség alá, ennek ellenére a Bovito Kft. jótállást vállal ezekre a termékekre is az alábbiak figyelembevételével: nem cserélhető az a nyomtatókellék mely töltöttségi szintje 75%-nál alacsonyabb, ezt Forgalmazó minden esetben bevizsgáltatja. Nem minősül garanciális problémának az, hogy az utángyártott tonerek, tintapatronok esetében esetleg nem helyesen jelzi a patron telítettségét a nyomtató, de ettől függetlenül a nyomtatás működik. A jótállás érvényesíthetőségének feltétele, hogy a kellékanyag a szavatossági idő lejáratán belül legyen, illetve jótállás igény érvényesítése a vásárlást követő egy éven belül történjen.
- Monitorok pixelhibáival kapcsolatban, főszabály szerint, a háromnapos cseregaranciát illetve az egyéb kellékszavatossági igényeket nem alapozza meg, azaz nem tekinthető hibás teljesítésnek, csak az erre kifejezetten 72 órás garanciát vállaló gyártók termékei esetén: az ISO-13406-2 számú szabványban felállított kategóriák alapján, a rendeltetésszerű használatot nem akadályozó pixelhiba. (A szabvány a kijelző minden 1 millió pixelére 2 világos, 2 sötét, illetve 5 színes hibás pixelt engedélyez.)
Forgalmazó által Fogyasztónak eladott termék hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a terméket cserélje ki. A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal. Ezen alcím alkalmazásában gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója.
A gyártó mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy
- a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;
- a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
- a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
- A Fogyasztó a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a gyártóval közölni. A hiba felfedezésétől számított két hónapon belül
közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a Fogyasztó felelős. A gyártót a termékszavatosság
az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli. E határidő eltelte jogvesztéssel jár.
A termékszavatossági jogokat a termék tulajdonjogának átruházása esetén az új tulajdonos érvényesítheti a gyártóval szemben. [Ptk. 6: 168 §-6: 170 §.] - Ha a gyártó a jogszabályban előírt – hibás teljesítésre előírt – jótállási időnél hosszabbat vállal, akkor az erre vonatkozó termékfelelősségi igényjogosultság az értékesítés pillanatában átszáll a fogyasztóra. Ilyen esetekben, erre vonatkozó fogyasztói igény esetén, jogi kötelezettségvállalás nélkül, a Bovito Kft., mint Forgalmazó, a jogszabályban előírt kötelező időn túl is segítséget nyújthat a termékfelelősségi igény gyártóval szembeni érvényesítésében. A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető. Ha a jótállásra kötelezett kötelezettségének a jogosult felhívására - megfelelő határidőben - nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. [Ptk. 6:173 § (1) bekezdés.] A dolog átvétele során nem kell vizsgálni azokat a tulajdonságokat, amelyeknek a minőségét tanúsítják, vagy amelyekre jótállás vonatkozik. [Ptk. 6: 127§ (2) bekezdés]
II. A webáruház használatának különös szabályai
- A szavatosság és a jótállás fentiekben meghatározott feltételei, általános szabályként értelemszerűen a webáruház használatára irányadó, alábbiak szerinti különös szabályok körében is alkalmazandók.
- A Bovito Kft. honlapján elérhető webáruházon keresztül történő vásárlásokat a távollevők közötti jogügylet szabályai rendezik. [45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet] Ennek megfelelően a Fogyasztó tudomásul veszi, hogy a webáruházon keresztül megtett ajánlatot, valamint az annak részét képező és az ott írásban megtalálható tájékoztatást a szerződés tárgyának lényeges tulajdonságairól, az ellenszolgáltatásról (beleértve az ellenszolgáltatáshoz kapcsolódó egyéb fizetési kötelezettséget is), a szállítási költségekről, a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételeiről valamint az elállás jogáról szóló tájékoztatást megértette. A Fogyasztó tudomásul veszi továbbá, hogy megrendelése fizetési kötelezettséggel jár. Részletvételre, fogyasztói kölcsön igénybevételére vagy pénzintézeti közreműködéssel történő egyéb részletfizetési konstrukcióra a webáruház használata során nincs lehetőség.
- A megrendelés feladásával a fogyasztó az ajánlatot elfogadja, és köteles a megrendelt terméket átvenni és az ellenértékét megfizetni. A webáruház előzetes fizetési lehetőségének fogyasztó általi kiválasztása esetén a termék ellenértékének átutalása a termék átadásának feltétele. A megrendelés időpontja a visszaigazolástól számítandó. A visszaigazolás megküldése igazolja, hogy a fogyasztónak az ajánlat elfogadásáról szóló szerződési nyilatkozata a Bovito Kft.-hez megérkezett, és a fogyasztói szerződés létrejött. A rendelés visszaigazolása minden esetben emailben történik.
- A webáruházat csak 18. életévét betöltött, teljesen cselekvőképes személy használhatja. A webáruház használatával a fogyasztó kijelenti, hogy e feltételnek megfelel, és a szerződés létrejöttéhez harmadik személy beleegyezése vagy hatósági jóváhagyása nem szükséges.
- A raktáron lévő termékek munkanap esetén a megrendeléstől számítva 24-48 órán belül feladásra kerülnek. A raktáron nem lévő termékek szállítási idejéről Bovito Kft. a megrendelés visszaigazolásában ad tájékoztatást.
- Ha a Bovito Kft. a szerződésben vállalt kötelezettségét azért nem teljesíti, mert a szerződésben meghatározott áru nem áll rendelkezésére, illetve a megrendelt szolgáltatást nem áll módjában nyújtani, köteles erről a fogyasztót haladéktalanul tájékoztatni, valamint a fogyasztó által fizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb harminc napon belül visszatéríteni. Ez esetben a fogyasztóval történő, szerződésmódosításnak minősülő, egyértelmű és pontos egyeztetés után lehetőség van a fogyasztó által fizetett összeg visszatérítése helyett megfelelő helyettesítő áruval történő teljesítésre is. Ilyenkor az elállási jog gyakorlása folytán az áru visszaszolgáltatásával kapcsolatban felmerült költségek az értékesítőt terhelik.
Webáruházon keresztül történő vásárláskor a fogyasztó a szerződéstől 14 napon belül indokolás nélkül elállhat, egyúttal kijelenti, hogy a jelen rendelkezés és a webshop általános használati útmutatójának formájában e jogáról szóló kötelező tájékoztatása megtörtént. A fogyasztó az elállás jogát attól a naptól kezdve gyakorolhatja, amikor az árut átvette, szolgáltatás nyújtása esetében pedig, amikor a szerződést megkötötte. E pont keretében történő elállás esetén Bovito Kft. köteles a fogyasztó által kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül visszatéríteni. A fogyasztó viseli az elállási jog gyakorlása miatt az áru visszaszolgáltatásával kapcsolatban felmerült szállítási és egyéb költségeket. A fogyasztót ezenfelül egyéb költség nem terheli. Bovito Kft. azonban követelheti az áru nem rendeltetésszerű használatából eredő kárának megtérítését. A fogyasztói kifogások érvényesítésének helye ezekben az esetekben a Bovito Kft. 1214 Bp. Völgy utca 45. alatti telephelye.
Elállás esetén a Bovito Kft. követelheti a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenés, illetve ésszerű költségeinek – ha a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés teljesítését a fogyasztó kifejezett kérésére határidő előtt megkezdte és az gyakorolja felmondási jogát – megtérítését.
- A fogyasztó 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet 29.§ alapján nem gyakorolhatja az előző pont szerinti elállási jogot:
- A szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás egészének teljesítését követően, ha a vállalkozás a teljesítést a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg, és a fogyasztó tudomásul vette, hogy a szolgáltatás egészének teljesítését követően felmondási jogát elveszíti;
- Olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak;
- Olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
- Olyan vállalkozási szerződés esetében, amelynél a vállalkozás a fogyasztó kifejezett kérésére keresi fel a fogyasztót sürgős javítási vagy karbantartási munkálatok elvégzése céljából;
- Lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást követően a fogyasztó a csomagolást felbontotta;
III. Javító szolgáltatások általános szabályai
Bovito Kft. (telephely: 1214 Budapest, Völgy utca 45., tel. 278–0954, cégjegyzék szám: 01-09-676717, adószám: 11786630-2-43, a továbbiakban: Szerviz), a jelen Általános Szerződési Feltételekben (a továbbiakban: az "ÁSZF") meghatározottak szerint végez a megrendelő eseti megrendelése alapján karbantartási és javítási szolgáltatásokat.
- Az ajánlat és a megrendelés
- A szolgáltatás teljesítése – amennyiben ezt a felek másképp nem kötik ki – a Bovito Kft. telephelyén történik. Külön, erre vonatkozó megállapodás esetén a szolgáltatás teljesítése a megrendelő telephelyén is történhet. A szolgáltatásra vonatkozó jogviszony a szerviz ajánlatának elfogadásával vagy a javító-karbantartó tevékenységre vonatkozó egyedi szerződés felek általi aláírásával jön létre. A szerviz ajánlata a kibocsátása napjától számított 15 (tizenöt) napig érvényes. Amennyiben az ajánlat ezen idő alatt írásban vagy szóban nem kerül elfogadásra, a javítás teljesítésére vonatkozó megállapodás nem jön létre. A megrendelő az ajánlatkérését megteheti a szerviz telephelyén, telefonon a 278–0954-es számon , faxon a 278–0955-ös számon, a szerviz@bovito.hu illetve info@bovito.hu e-mail címeken. Amennyiben az ügyfél az árajánlat alapján a javítást nem kéri, abban az esetben a szerviz bevizsgálási díjat számít fel, amelynek mértéke bruttó 4500,-Ft. Garanciális javítás esetén a garanciális termék vonatkozásában bevizsgálási díj nincs.
- A szerviz ajánlatának, a felek között létrejött egyedi szerződésnek a jelen ÁSZF minden esetben részét képezi. A szerviz ajánlatának elfogadásával a megrendelő a jelen ÁSZF feltételeit változtatás nélkül elfogadja; amennyiben a megrendelő az ajánlat elfogadásáról szóló nyilatkozatban az ÁSZF feltételeitől eltérő kikötéseket fogalmaz meg, a felek között a szerződéses viszony csak a szerviz előzetes, kifejezett elfogadó írásos nyilatkozatával jön létre. A szerviz ilyen tartalmú kifejezett, írásbeli nyilatkozata hiányában az átvett hibás, vagy hibásnak vélt termékek nem minősülnek garanciális javítás céljára átvett ingóságoknak. Tekintettel arra, hogy a hiba felmerülésének ténye, illetve a felmerült hiba jellege csak a termék technikusok általi bevizsgálását követően válik egyértelművé, a szerviz azon nyilatkozata, amely szerint a terméket a szerviz garanciális javítás céljára vette át, nem eredményezi és nem jelenti automatikusan azt, hogy a készülék javítása garanciális javításként, szolgáltatási díjmentesen fog megtörténni, továbbá a nyilatkozat, illetve az abban rögzítettek nem jelentik azt, hogy a hibajegyzék teljeskörű, valamennyi hibát, hibaforrást, sérülést tartalmaz. A szerviz a hibajegyzék teljességéért és teljeskörűségéért tehát felelősségét kifejezetten kizárja, ezért erre a másik fél kellő alappal nem hivatkozhat, és ezt a másik fél kifejezetten tudomásul veszi.
- A szerviz kijelenti, a megrendelő pedig tudomásul veszi, hogy azon garanciális termékeket, melyeket a szerviz nem képes, vagy nem jogosult javítani, a szerviz továbbadja a termék forgalmazójának garanciális ügyintézés céljából.
- Felhasznált anyagok
- Eltérő kikötés hiányában a lecserélt alkatrészek - illetőleg amennyiben a javítás a teljes termék cseréjével történik, úgy a teljes lecserélt termék (tartozékok, kábelek, leírásokkal együtt) - külön díj felszámítása nélkül a szerviz tulajdonába kerülnek.
- Szolgáltatási díj
- A karbantartási és javítási szolgáltatások díja (a továbbiakban: a "Szolgáltatási Díj") - beleértve az árajánlatban megadott Szolgáltatási Díjakat is - a szerviz eseti javító, karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó, mindenkori hatályos ár- és díjtételei alapján kerül megállapításra, és tartalmazza a munkadíjat, a felkészülés és - helyszíni javítás esetén - a kiszállás díját, nem tartalmazza azonban az anyagköltséget és a kellékanyagok (toner, tintapatron stb.) cseréjét, felújítását. A Szolgáltatási Díj megfizetésére a megrendelő köteles. A Szolgáltatási Díj - az ajánlat ellenkező kifejezett kikötése hiányában - annak figyelembe vételével kerül meghatározásra, hogy a lecserélt alkatrészek a szerviz tulajdonába kerülnek. A szerviz jogosult átalány díj, mint Szolgáltatási Díj alkalmazására. A Szolgáltatási Díj minden esetben bruttó összeg, mely az ÁFÁ-t tartalmazza.
- A megrendelőnek - helyszínen végzett szolgáltatás esetén - a kiszállási díjat minden esetben meg kell fizetnie. A szerviz felmerült költségeit, a kiszállási díjat abban az esetben is köteles a megrendelő a szerviz részére megfizetni, ha a hiba nem javítható, vagy a megrendelő úgy dönt, hogy a szolgáltatás elvégzésére nem tart igényt. A bevizsgálási díjat a megrendelő abban az esetben köteles megfizetni, amennyiben a hiba javítható ugyan, de a javításra nem tart igényt.
- A szerviz a szolgáltatás megkezdését vagy teljesítését a Megrendelő szükség szerinti hitelképesség-vizsgálatának eredményétől függően előleg fizetéséhez, vagy a díj és az anyagköltség előre történő megfizetéséhez kötheti. Amennyiben a szolgáltatás teljesítéséhez szükséges – a szerviznél raktárkészleten nem elérhető – alkatrészek beszerzésére is szükség van, úgy a szerviz előleget kérhet, melynek megfizetése után köteles megrendelni az alkatrészeket. Abban az esetben, ha a megrendelt alkatrészek a becsült szállítási időn belül nem érkeznek meg, úgy megrendelő – az előleg teljes összegének kamatmentes visszatérítése mellett – elállhat a megrendeléstől, vagy fenntarthatja megrendelését az alkatrészek beérkezéséig. Az ilyen késedelemből eredő károkért a szerviz felelősséget nem vállal.
- Az ajánlatban meghatározott Szolgáltatási Díjat a szerviz jogosult módosítani, jogszabályváltozás, jelentős árfolyamváltozások, illetve egyéb lényeges körülmény bekövetkeztekor. Az árajánlatban megadott Szolgáltatási Díj keretösszeg, annak meghatározása a termék hibájának előzetes felmérésére épül. A tényleges Szolgáltatási Díj az ajánlatban megadottól eltérhet. A termék előre fel nem ismerhető hibája, vagy a hibának az előzetes felméréshez képest eltérő oka vagy mértéke nyomán új árajánlat elfogadása után a vállalási ár növekedhet. Amennyiben a tényleges díj az ajánlatban megadotthoz képest magasabb, úgy a szerviz a megrendelő részére – külön kérésre – a túllépés okáról írásos kimutatást készít. Ha a Megrendelő azt nem fogadja el, akkor a termék csak olyan mértékben lesz megjavítva, mely mértékről az eredeti árajánlat szólt.
- A szerviz a Szolgáltatási Díj összegéről a számlát a munkalap alapján állítja ki.
- Amennyiben a javítás nem a helyszínen, hanem szervizben történik, az eszköznek a szervizbe történő beszállítása és a szolgáltatás teljesítése után annak elszállítása, szükség esetén szállítási díj megfizetése, a megrendelőt terheli. A szerviz értesíti a megrendelőt a szolgáltatás teljesítéséről, és arról, hogy a kijavított vagy hibás terméket a szervizből elviheti. A kijavított vagy hibás terméknek az értesítés elküldésétől számított, 15 naptári napot meghaladó késedelemmel történő átvétele esetén a szerviz naponta bruttó 200,- Ft , azaz kettőszáz forint összegű tárolási költséget érvényesíthet. 180 napot meghaladó átvételi késedelem esetén a szerviz jogosult az eszköz szabad piacon történő értékesítésére, vagy megsemmisítésére. Az értékesítésből befolyt vételárral a Szerviz a felelős őrzés szabályai szerint köteles elszámolni a megrendelő felé azzal, hogy a tárolási díjat jogosult abból levonni. A termék megsemmisítése esetén a megrendelő semmilyen igénnyel nem élhet a szervizzel szemben, ebben az esetben is köteles azonban a felmerült Szolgáltatási Díj és tárolási díj kiegyenlítésére.
- Garanciális termék szervizelése esetén, amennyiben a javításra leadott termék nem javítható, úgy a hibás termék kicserélésre kerül. Kicserélés esetén a megrendelő a hibás termékre nem tarthat igényt. Megrendelő megértette és elfogadja a Szerviz azon tájékoztatását, hogy kicserélés esetén a hibás termék – adatvédelmi okokból – megsemmisítésre kerül.
- Jótállás, szavatosság
- A szerviz az általa felhasznált és beépített alkatrészek gyártási vagy anyaghibáira jótállást vállal. A fenti jótállás a termék azon részére mely részt a javító, karbantartó szolgáltatás nem érintett, tehát a javítás, karbantartás során végzett tevékenységen kívül eső részre, a termékre, vagy annak a beépített alkatrészt tartalmazó egyéb részére nem terjeszthető ki. A jótállás nem terjed ki a megrendelő által jogosulatlanul elvégzett karbantartási munkákból eredő hibákra, a megrendelő által biztosított szoftverre, illesztő egységekre és alkatrészekre, engedély nélküli módosításra vagy helytelen használatra, a termék működtetésére a megadott környezeti specifikációkon kívül eső tartományban, illetve a megrendelő által nem megfelelő módon végzett helyszín előkészítési és karbantartási műveletekre.
- A szerviz a javító, karbantartó szolgáltatásra – amennyiben az a 16/1976. (VI. 4.) MT rendelet hatálya alá tartozik – a hivatkozott rendeletben meghatározott időtartamra vállal jótállást. A jótállási idő kezdő időpontja a szolgáltatás teljesítésének napja.
- A szerviz a fenti 4.1 alpont szerinti jótállás alapján kizárólag a beszerelt hibás alkatrész kijavítására, vagy hibátlan cserealkatrész biztosítására köteles, ezt meghaladó jótállási vagy (nem fogyasztói szerződés esetén) szavatossági kötelezettség a szervizt nem terheli. Amennyiben a szolgáltatás teljesítése fogyasztói szerződés keretében történt, úgy a szavatossági jogok tekintetében a Ptk.-nak a fogyasztói szerződésekre vonatkozó szavatossági rendelkezései irányadóak.
- A nyomtatók vonatkozásában az utántöltött/módosított kellékanyagok (tintapatron, toner) használatából eredő károkért a megrendelő tartozik kizárólagos felelősséggel. Amennyiben a hiba utántöltött/módosított kellékanyagok használata miatt következett be, úgy a hiba kijavítása a jelen 4. pont szerinti jótállás keretében nem követelhető.
- A megrendelő jótálláson, szavatosságon alapuló igényét csak a javító, karbantartó szolgáltatásra vonatkozó, a szerviz által kiállított számla, vagy munkalap, illetve a munkadíj megfizetését igazoló nyugta alapján érvényesítheti.
- Felelősségkorlátozás
- A terméken tárolt számítástechnikai adatok, programok, beállítások, valamint a szabadalmi vagy szellemi alkotások joga védelme alatt álló információk, megoldások megőrzése, mentése a megrendelő kizárólagos feladata; a szerviz nem vállal felelősséget a felhasználói beállítások módosulásáért, megszűnéséért. A szerviz nem felel adatvesztéssel, vagy adatsérüléssel okozott károkért, továbbá közvetett és következményi károkért, elmaradt haszonért, akkor sem, ha ezek az elvégzett javításra, karbantartásra visszavezethető okból következtek be.
- A szerviz nem felel továbbá következményi károkért, elmaradt haszonért, használatkieséssel okozott károkért.
- A szerviz közvetlen károkért fennálló felelőssége egyedi megrendelésenként nem terjed tovább, mint a szolgáltatással érintett terméknek a szolgáltatás teljesítését közvetlenül megelőző időpontban érvényes piaci értéke.
- A megrendelő a jelen ÁSZF-ben rögzített felelősségkorlátozó kikötéseket a szerviz által alkalmazott díjtételekre (munkadíj, anyagköltség) és az információs technikai ágazatra jellemző szakmai szokásokra tekintettel fogadja el.
- A megrendelő kárigényét a szervizzel szemben - az igényérvényesítés formájától és jogcímétől függetlenül - a kár bekövetkeztétől számított 18 hónapos jogvesztő határidőn belül érvényesítheti.
- A szerviz a termék átvételéről elismervényt ad a megrendelő részére (Átvételi lap), amellyel a Szerviz igazolja a készülék átvételét és a megbízás elfogadását. A szerviz csak az elismervényen szereplő termékért és az elismervényen feltüntetett tartozékokért vállal felelősséget.
- A szerviz nem vállal felelősséget a nyomtatók javításához átvett kellékanyagok töltöttségére. Külön kérésre, amennyiben a hiba jellege nem a kellékanyagok működésével függ össze, átvételkor ezen kellékanyagokat a megrendelőnek visszaadjuk a javítás elkészültéig megőrzésre.
- A szerviz a terméket kizárólag az átvételi elismervény (Átvételi lap) eredeti példánya ellenében adja ki. (így igazolja a megrendelő a termék tulajdonjogát). A terméket a megrendelőnek jogában áll átvételkor kipróbálni, illetve kérheti Bovito Kft. szakemberét, hogy annak működését mutassa be. A termék átvétele a munka elvégzésének igazolását jelenti.
- Vis major
- A szerviz nem felel olyan késedelemért, vagy egyéb szerződésszegésért, mely rajta kívül álló okok, vagy vis major következménye.
- Vis major esetén a szerviz által vállalt teljesítési határidő meghosszabbodik a vis major esemény időtartamával. Hatvan (60) napot meghaladó tartamú vis major esetén a szerviz jogosult az egyedi szerződést azonnali hatállyal felmondani.
- Egyéb rendelkezések
- A megrendelő – helyszíni javítás esetén – köteles biztosítani a szerviz szakemberei részére a hibás berendezéshez, rendszerhez való hozzáférést, valamint a munkavégzés műszaki környezeti feltételeit. A megrendelő minden elvárhatót köteles megtenni a szerviz szakembereinek biztonsága és egészségének megóvása érdekében azon időtartam alatt, míg a szerviz szakemberek a megrendelő telephelyén tevékenykednek. A megrendelő biztosítja egy képviselőjének jelenlétét abban a helységben, ahol a javító, karbantartó munka folyik, illetve ahol a berendezés található.
- A szolgáltatások teljesítésének időszaka: hétfőtől péntekig 9-től 17 óráig. A szerviz a szolgáltatásokat az azok teljesítéséhez szükséges, szakmailag ésszerű idő alatt, a szolgáltatási időszakon belül teljesíti. Bovito Kft. vállalja, hogy a garanciális javításokat lehetőség szerint 15 napon belül elvégzi. Nem garanciális, vagy garancián túli javítások esetén a várható elkészülési idő az átvételi lapon kerül megjelölésre. A várható elkészülési idő nem vállalási határidő, és függ a javításhoz esetlegesen megrendelt alkatrészek beérkezési idejétől. Az elkészülési idő jelentős megváltozása esetén Bovito Kft. értesíti a Megbízót.
- Az ÁSZF-ben nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyv és az egyéb hatályos jogszabályok rendelkezései alkalmazandóak. Amennyiben az ÁSZF valamely rendelkezése eltérést nem engedő jogszabályi rendelkezést sért, az ilyen feltétel helyett a kötelező jogszabály rendelkezései irányadóak.
- A megrendelő az üzletben található Vásárlók Könyvében tehet észrevételt a szerviz munkájára, vagy a szolgáltatás minőségére nézve.
- Adatvédelmi és titoktartási nyilatkozat
- A jótállási kötelezettség teljesítése során a hibás termékekről esetlegesen a Bovito Kft. tudomására jutott személyes adatokat, üzleti titkokat a társaság nem kezeli, nem őrzi meg, azok törlésre kerülnek és a szerviz gondoskodik róla, hogy harmadik, illetéktelen személy azokat ne ismerhesse meg. A szerződés teljesítése és a szerződés feltételeinek későbbi bizonyítása érdekében a fogyasztó szükséges adatait a Bovito Kft. tárolja, azonban azokat harmadik félnek nem adja át, kivéve, ha a szerződés teljesítésekor a harmadik fél a szerviz alvállalkozójaként vagy megbízójaként működik együtt. Ebben az esetben az alvállalkozók a szerviz által átadott személyes adatokat semmilyen módon nem jogosultak megőrizni, felhasználni, illetve további személyeknek átadni. Bovito Kft. személyes adatok kezelésekor az Adatvédelmi Törvénynek megfelelően jár el.
IV. Panaszkezelés
- Jogérvényesítési lehetőségek
Egyéb jogérvényesítési lehetőségek
Amennyiben a Forgalmazó és az Ügyfél között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita Forgalmazóval való tárgyalások során nem rendeződik, az alábbi jogérvényesítési lehetőségek állnak nyitva az Ügyfél számára:
- Bejegyzés a vásárlók könyvébe. A vásárlók könyve a Forgalmazó üzletében elérhető. Az ide írt bejegyzésekre a Forgalmazó 30 napon belül írásban válaszol.
- Panasztétel a fogyasztóvédelmi hatóságoknál. Amennyiben Ügyfél fogyasztói jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz. A panasz elbírálását követően a hatóság dönt a fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról. A hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságok listája és elérhetőségei a http://jarasinfo.gov.hu holnapon érhetők el.
- Békéltető testület. A termékek minőségével, biztonságosságával és a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, valamint a szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos fogyasztói jogvita bíróságon kívüli, békés rendezése céljából az Ügyfél eljárást kezdeményezhet a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes békéltető testületnél illetve fordulhat a Forgalmazó székhelye szerint illetékes szakmai kamara mellett működő békéltető testülethez. Békéltető Testületre vonatkozó szabályok alkalmazásában fogyasztónak minősül a külön törvény szerinti civil szervezet, egyház, társasház, lakásszövetkezet, mikro-, kis- és középvállalkozás is, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.
Budapesti Békéltető Testület elérhetőségei
- Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. III. em. 310.
- Levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
- E-mail cím: bekelteto.testulet@bkik.hu
- Központi telefonszám: +36 1 488-21-31
- Fax: +36 1 488-21-86
- Az Ügyfél lakóhelye (tartózkodási helye) alapján az alábbi linken elérhető békéltető testületekhez fordulhat a fogyasztói jogvita rendezése érdekében. Forgalmazó köteles a Békéltető testületi eljárásokban részt venni. Jelen pont értelmében együttműködésnek minősül a válaszirat küldése is.
- Magyarországon a Budapesti Békéltető Testület (BBT) jogosult eljárni az online adásvételi vagy szolgáltatási szerződésekhez kapcsolódó határon átnyúló fogyasztó és kereskedő közötti jogvitákban.
- Bírósági eljárás. Ügyfél jogosult a fogyasztói jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 1952. évi III. rendelkezései szerint.
Budapest, 2021. január 1.